Tendintele modei - primavara/vara 2009

  • 29.01.09
  • 1155

La fel ca si economia globala, moda a inregistrat in acest sezon mutatii fara precedent. Pentru ceea ce ieri era valabil si clar, astazi cautam noi explicatii si reguli de functionare. Ca o Pythia moderna, Moda, cel mai sensibil barometru al umanitatii, a lansat in sezoanele trecute cateva semnale de alarma despre ceea ce se va intampla.

La nivelul tendintelor exista o confuzie generata atat de infinitele surse de inspiratie cat si de ritmul artificial impus (majoritatea designerilor trebuiau sa gandeasca si sa produca 6 colectii pe an). Moda devenise Babilonul modern in care singura regula care se mai aplica era “mai mult, mai repede, mai scump.” Se simtea nevoia unei schimbari, in primul rand de mentalitate, iar turbulentele economice au fortat Moda sa isi regandeasca planurile de viitor, pornind de la aparent simpla intrebare “ce ii mai poate determina pe oameni sa cumpere?” cele doua variante de raspuns reflecta exact noile directii ale modei in acest sezon.


Varianta “soft” - o temperare evidenta a colectiilor, o simplificare si o abordare mult mai pragmatica a acestora fata de sezoanele trecute. Notele baroce si liniile avangardiste, tinutele vestimentare ce pareau destinate mai degraba unui ipotetic spectacol, au fost inlocuite de colectii care sa nu genereze respingere din partea potentialilor cumparatori. Cel mai bun exemplu - Alber Elbaz, designerul Lanvin, una dintre cele mai de succes si respectate marci de moda a ultimilor ani. El a decis sa pastreze ceea ce l-a impus in lumea modei: o noua abordare a ideii de chic declinata in tinute extrem de feminine. De data aceasta Elbaz isi tempereaza vizibil apetitul pentru volumele exagerate.


Varianta “creativitate maxima” - infuzie de idei si tehnici surprinzatoare de executie care transforma fiecare piesa vestimentara intr-o demonstratie de virtuozitate, adevarate opere de arta in fata carora cu greu poti sa rezisti sa nu le cumperi. Alexander McQueen crede ca aceasta este varianta corecta de a (mai) vinde moda. Pentru noua colectie el isi continua experimentele creative, regandind intr-o nota hi-tech imprimeurile, inventand tipare pentru a obtine cele mai creative tinute ale sezonului de primavara-vara.


In cazul ambelor directii creative exista totusi cateva lucruri comune: un optimism debordant tradus in culori puternice si vesele, desprinse direct de pe podiumurile de moda ale anilor `80 (o alta perioada turbulenta din punct de vedere economic), variatiuni pe tema smokingului sau a saharienei, precum si rochii de o eleganta atemporala - omagii aduse ultimului couturier, Yves Saint Laurent, disparut anul trecut dintre noi.

Ceea ce mai ramane valabil din sezonul trecut este inspiratia din arhitectura (Gianfranco Ferre, Calvin Klein si Balenciaga - de data aceasta Nicolas Ghesquiere realizeaza un adevarat studiu despre cum se reflecta lumina pe diferite suprafete), imprimeurile (Dries Van Noten, Marni, Miu Miu) si apetitul pentru bijuteriile XXL (Chanel, Lanvin).

Primavara-vara 2009 - teme, culori , accesorii

Teme

Safari Trip - moda isi continua calatoriile exotice. De data aceasta ea decide sa porneasca intr-un safari glamour.

Couture Club - omagiu adus couturierilor parizieni prin tinute gandite si executate ca niste adevarate bijuterii.

`80 - o decada care a schimbat integral garderoba femeii moderne, citata intens in acest sezon. Pantaloni, camasi barbatesti si sacouri prezentate intr-o noua cheie stilistica.

Abis - o tendinta cheie a noului sezon in care accentul se pune pe elementele naturii, in special apa. Tonuri de albastru, topaz, azur, albastru electric, safir.


Paleta cromatica

Nuante metalice: podiumurile de moda au stralucit in acest sezon! Auriul patinat si argintiul sunt folosite atat pentru vestimentatie cat si pentru accesorii. (Ralph Lauren, Prada, Alexander McQueen, Proenza Schouler)

Nude: cremuri delicate si rozuri sterse pentru o aparitie eterica. (Lanvin, Alberta Ferretti, Valentino, Derek Lam).

Alb/negru: eterna combinatie folosita pentru a realiza noi jocuri grafice. (Chanel, Fendi, Givenchy).

Culori vibrante: roz si fucsia, corai, albastru intens, verde smarald si … putin mov. (Louis Vuitton, Marc Jacobs, Blumarine).


Tonurile apei- albastru, topaz, azur, albastru electric, safir.

Accesorii

Fata de toamna trecuta in care designerii si-au indreptat atentia in special catre pantofi, de data aceasta ei se concentreaza pe bijuterii ce par decupate din catalogul expozitiei dedicate lui Marie Antoinette. Cerceii supradimensionati, colierele din pietre mari, colorate si bratarile impresionante adauga o nota de excentricitate colectiilor pentru primavara/vara. Gentile devin mult mai practice si incapatoare, iar pantofii isi pastreaza platforma adaugata in toamna trecuta.


Materiale vedeta: piele de sarpe, pluta, lemn, plastic si chiar otel.


Safari Trip

In fiecare sezon moda isi cauta o noua destinatie. Dupa ce a calatorit din India pana in Rusia si din China pana in Mexic, de data aceasta Moda decide sa porneasca intr-o directie speciala, o directie glamour.

Inspirati si de colectiile lui Yves Saint Laurent, designerii decid ca femeia noului sezon trebuie sa fie ori sa arate ca un explorator desprins parca din filme ca “Out of Africa” sau mult mai noul “Australia”. O tema exploatata generos de aproape toti designerii, fiecare venind cu propria lui versiune despre ce nu ar trebui sa lipseasca din valizele imbracate in panza de sac, cu manere din piele sau os. Pentru Frida Giannini femeia Gucci trebuie sa fie o aparitie eleganta indiferent ca este vorba despre o vanatoare de lei sau crocodili. Acelasi lucru il crede si Ralph Lauren care adauga tinutei pantalonii bufanti din lame, asortati camasii din in, gentii purtate in diagonala si palariei de piele. Mult mai aproape de ceea ce am considera noi ca ar trebui sa arate o vestimentatie “de safari” este Donna Karan cu ale ei rochii-tunica sau Diane von Furstenberg care propune salopete kaki (una din piesele de rezistenta pentru primavara-vara). Burberry adauga in ecuatie trenchi-urile, iar Chloe sortul din piele. Centurile late din piele sau elastic, tasca si pantofii cu platforma, din piele de sarpe, alaturi de ochelarii de “aviator” sunt alte cateva elemente speculate intens de catre designeri pentru a obtine imaginea unei femei curajoase, care nu isi pierde cumpatul nici in fata unui leu, nici a unei recesiuni.

Colectii: Gucci, Donna Karan, Oscar de la Renta, Ralph Lauren, Diane von Furstenberg.


Couture Club

Epoca de aur a couture-ului parizian va fi intotdeauna o sursa generoasa de inspiratie pentru designerii momentului. O rememorare a unor timpuri ideale in care designerul se numea couturier si viata lui se impartea intre planseta de desen si atelierul in care studia cum se aseaza fiecare pliu al unei rochii ori cum se monteaza maneca unei jachete. Intre timp, parca pentru destindere, desena impreuna cu Lesage cea mai delicata broderie.

Intotdeauna in moda vor exista aceste citate, iar pentru primavara-vara, probabil si din dorinta de a aduce un omagiu maestrului Yves Saint Laurent, putem vorbi despre un adevarat “Club Couture”. Rochii de bal pe care au fost cusuti fluturi gigantici la Emporio Armani, adevarate broderii realizate din panglici, suprapuse peste rochii de charlestone de catre Alberta Ferreti, zeci de volane de organza, in degradeuri, cusute cu fir de matase pe rochiile de vampa ale lui Roberto Cavalli, broderii pretioase la Valentino, forme sculpturale la Nina Ricci sau materiale inovative, care isi schimba aspectul in functie de unghiul din care sunt privite, la Balenciaga. Totul respira exclusivitate, de la pantofi (sandalele “Texas” create de catre Ricardo Tisci pentru Givenchy, cele din benzi late de satin semnate Lanvin , ghetele “colivie” din fasii subtiri de piele la YSL), bijuterii (coliere roz pal care abia se citesc pe trenchi-urile in aceeasi nuanta la Lanvin, cascade de perle si lanturi la Chanel, brose gigantice la Christian Lacroix) si pana la materiale (patchwork de dantela la Fendi, broderii metalice si imprimeuri atat la McQueen cat si la Dries Von Noten, tesaturi care imita aurul lichid la Prada).

Colectii: Alexander McQueen, Calvin Klein, Balenciaga, Giambattista Valli, Yves Saint Laurent, Gianfranco Ferre.


`
80

Moda anilor `80 este citata de o mare parte dintre designeri in colectiile primavara-vara 2009. Unii dintre ei, pentru o si mai mare exactitate, isi reviziteaza arhivele in cautarea a ceea ce ar mai putea functiona cu succes in noul sezon.

Cel mai optzecist designer ramane Armani, de aceea putem gasi suficiente elemente din creatia lui in colectiile momentului: pantalonii tip dhati (sau “harem”), sacourile barbatesti (la Stella McCartney), metraje de lame transformate in pretioase rochii de seara sau salopete (la Proenza Schouler). Acestora li se adauga culorile extrem de curajoase inspirate din graffiti-urile new yorkeze (Versace, Miu Miu, Peter Som) dungile (Louis Vuitton, Emporio Armani, Marc Jacobs) si tonurile metalice. Nu lipsesc nici influentele post punk specifice perioadei: jachete destructurate, materiale destramate (Miu Miu) lenjeria purtata la vedere si pijamalele transformate in elegante bluze sau rochii (Dolce&Gabbana). Accesoriile respira si ele acelasi aer fantezist: espadrile din panza, dar la care au fost atasate tocuri (Marc Jacobs), botine cu varful ghilotinat si tocuri desenate (Fendi), genti dreptunghiulare rosii bordate cu piele de leopard (Louis Vuitton), palarii si turbane (Sport Max si Dries Van Noten) si faux bijoux XXL (Marc Jacobs, Marni). Este cea mai colorata, vesela si optimista tema, in care chiar si costumele cu taietura severa, masculina, sunt prezentate intr-un stil relaxat, nonsalant, cu manecile suflecate, combinate cu pantaloni cigarette si sandale colorate sau sorturi si tricouri din bumbac.

Colectii: Stella McCartney, Giorgio Armani, Dries Van Noten.



Abis

Abis - o tendinta cheie a noului sezon in care accentul se pune pe elementele naturii, in special apa. Tonuri de albastru, topaz, azur, albastru electric, safir. O tendinta importanta in special in Milano si New York - in mod traditional cele mai comerciale capital ale modein - deci si un semn sigur ca aceasta tendinta nu trebuie deloc ignorata. Materiale fluide si texturi luminoase influenteaza atat paleta cromatica cat si liniile tinutelor. Nuantele ghetei, griul argintiu si albastrul oceanului sunt amestecate cu nuantele pamantului, cele ale metalelor pretioase si cu accente de albastru azur. Se obtine astfel o senzatie de “lichid”atat in liniile de constructie cat si in texturi sau drapaje.

O tendinta plina de caldura si senzualitate care se concentreaza pe formele naturale ale femeii si culorile calde, asa cum se poate vedea la Dior, Salvatore Ferragamo sau Christopher Kane. La Alexander McQueen predomina imprimeurile florale delicate si tonurile stralucitoare ale apei, Gucci se concentreaza pe o tema náutica iar Donna Karan foloseste materiale fluide penru a obtine tinute care sa sugereze apa curgatoare.

Colectii: Salvatore Ferragamo, Christopher Kane, Donna Karan.


Elemente esentiale pentru primavara-vara 2009

Pantalonii
Sacoul barbatesc
Fusta creion
Cardiganul
Centurile, cerceii si colierele XXL
Tasca
Platformele
Imprimeurile
Materialele traforate


Consultant P&G Beauty: Ovidiu Buta