Tendintele modei - toamna/iarna 2008/2009

  • 09.09.08
  • 1834

In sezonul de toamna/iarna2008-2009 designerii au decis sa abandoneze curentul “arty” si culorile puternice in favoarea arhitecturii si a negrului absolut. In contrast cu spiritul ludic si poetic din colectiile de primavara/vara, o noua rigoare se instaureaza in moda sezonului rece.

Daca in sezonul trecut designerii au prezentat femeia ca pe o fiinta creativa si sofisticata, amatoare de arta si distractie, plina de culoare si invaluita in materiale fluide, de data aceasta ii este creata o adevarata armura couture, cu forme arhitecturale serioase, greu de ignorat. Asistam la o schimbare majora, total neasteptata. Chiar daca se renunta la suprapunerile din urma cu un an, regasim in continuare un volum exagerat, in special in partea de sus a tinutei (umerii) realizat mai ales prin croiuri ingenioase sau materiale matlasate, groase. Imaginea obtinuta este una puternica, aproape infricosatoare.

Noul rol al femeii este de a impresiona si de aceea designerii reviziteaza si folosesc toate ingredientele garderobei anilor `80 (umeri supradimensionati la Fendi, costume masculine la Karl Lagerfeld, taioare stricte la Prada). Aceasta preocupare a designerilor pentru gasirea unei noi uniforme de lucru moderne a generat si aparitia unui alt look “de secretara”, cu taioare stricte sau camasi combinate cu fuste conice, in care liniile severe sunt indulcite de materialele fluide (camasi de matase) sau dantela groasa (Prada).

Accesoriile joaca un rol important in acest sezon. Accentul se pune pe incaltaminte. Paleta cromatica este dominata de negru, cu accente de mov intens, auriu si argintiu patinat, verde smarald, crem si alb optic.

Arhitectonic

“Construiesc o rochie precum o casa” declara Gianfranco Ferre. Cel mai puternic curent al sezonului se doreste a fi o continuare a explorarii designerilor in zona altor meserii creative. Dupa pictura a fost aleasa arhitectura. O tema perfecta, mai ales cand este vorba despre volume, prezenta in colectia lui Stefano Pilati pentru Yves Saint Laurent, Viktor&Rolf sau Maison Martin Margiela. Francisco Costa pentru Calvin Klein introduce elemenete din arhitectura lui Zaha Hadid in mantourile taiate cu laser si vestele din lana. Balenciaga merge mai departe si adauga o tenta futurista intregului curent “arhitectonic”, imaginand adevarate constructii complicate, cu solutii savante de croi realizate in spiritul maestrului Cristobal Balenciaga.
Ca si in arhitectura asistam la un joc al volumelor si al culorilor. Martin Margiela, chiar daca prefera sa lase la o parte umerii supradimensionati din primavara/vara, se concentreaza tot pe partea de sus a tinutei, in special gulerul, pe care il muta radical sau il recreeaza apeland la o tehnica amintind de origami. Cuplul Viktor&Rolf introduc in moda elmente “tri-dimensionale” (litere, grafisme) aplicate pe majoritatea tinutelor colectiei, iar la Karl Lagerfeld totul este, ca si in arhitectura, despre precizie si proportie. Stefano Pilati se amuza cu efectul de “trompe l’oeil” in rochii tunica din matase, in gri-argintiu si negru. Accesoriile descriu si ele perfect noua obsesie a designerilor. La Lanvin bijuteriile au fost realizate din cuburi taiate din oglinzi, amintind de imaginea zgarie-norilor new yorkezi, placi hexagonale de cristal au fost montate pe rochiile de la Givenchy, iar pantofii sunt adevarate declaratii “arhitectonice”. Prada isi construieste pantofii din benzi bi-colorate, creand un adevarat joc optic, redesenand in acelasi timp tocul - mult mai inclinat in interior, aproape suprarealist ca stil si totusi usor de purtat. Platformele sunt folosite in exces ca modalitate de a inalta silueta, dar si pentru a contrabalansa latimea impresionanta a umerilor.
Paleta cromatica este sumbra si rece, cu strafulgerari de mov intens sau auriu si argintiu patinat (in cazul accesoriilor).

Masculin

O alta tema majora declinata in multe colectii a fost “noul costum”, designerii aducand un omagiu filmului cult din anii ‘80 “O femeie face cariera” (“Working Girl”). Afirmarea in domenii considerate ca apartinand strict barbatilor (afaceri, imobiliare, bursa etc.) si lupta pentru egalitate in drepturi cu barbatii, le-a fortat pe femei sa improvizeze o noua uniforma “de lucru”. In acest scop au apelat la costumele barbatesti, cu umeri impresionanti (sugerand puterea), la pantalonii drepti, au redus la minimum accesoriile si toate elementele care ar putea sugera frivolitatea. Toata aceasta transformare a fost readusa de designeri pe podiumurile de prezentare ale sezonului rece in forma de costume riguroase din stofa de lana, jachete cu umerii supradimesionati la Fendi, camasi cu mansete si guler in tonuri contrastante la Giorgio Armani, pantaloni cigarette dar cu pense in talie (extrem de `80) la Narciso Rodriguez, total look-ul negru si jachetele matlasate incinse cu centuri late din lac la Louis Vuitton si clasicile trenchiuri din gabardina semnate Burberry.
Materialele cu aspect aspru - stofa de lana - si paleta sobra formata in special din negru si griuri triste, cu accente puternice de alb optic, ajuta si ele la crearea unui look extrem de serios si de impresionant.
Accesoriile respecta sursa principala de inspiratie: garderoba barbateasca. Sosetele lungi, negre sau gri, pantofii plati cu siret sau ghetele inalte cu platforma (Yves Saint Laurent) si gentile plate, in care incap doar cateva foi de hartie, vorbesc si ele despre ceea ce pare ca au nevoie femeile astazi: sa impuna si sa domine.

Noul lux

In toata aceasta austeritate specifica sezonului, exista totusi o nota de lux absolut. Fie ca este vorba despre materiale (blana pretioasa la Dior si Lanvin, satin de matase la Lanvin, muselina la Chloe, casmir la Celine) accesorii (cascada de bijuterii la Givenchy si bijuterii oversized la Lanvin) sau broderii (tunici brodate la Kenzo sau rochii cu aplicatii la Chloe) sezonul toamna/iarna propune o noua abordare a ideii de lux, un lux nu atat de evident ca in trecut (sugerat prin aur, lame, strassuri sau pietre pretioase), dar in mod paradoxal mult mai scump. Detalii de croi complicate, dar ascunse in interiorul tinutelor la Versace, miile de pliseuri realizate manual la Givenchy, straturile de tull de matase aplicate pe trenchiuri la Burberry, fustele din matase brodate cu pene la Ralph Lauren rochiile cu decupaje decorative realizate cu laserul, ei bine, tot acest studiu si timp investit in executie costa, iar “time is money”.
John Galliano imagineaza pentru Dior un “grande damme bourgeoise”, cu rochii care se opresc deasupra genunchiului si mantouri pretioase din blana cu umeri cazuti, iar Alber Elbaz amesteca in mod genial austeritatea cu luxul in cea mai apreciata colectie a sezonului, propunand rochii din benzi fine de voal brodate integral cu paiete de aur, amintind de costumele de cabaret. Pe structura in forma de clepsidra specifica anilor `50 Ivana Omazic suprapune cel mai fin voal de matase obtinand astfel o silueta fluida, iar Sonia Rykiel obtine efecte de culoare pictand manual rochiile de seara din matase si tull.
Paleta cromatica nu este deloc excesiva. Apar pastelurile la Dior si Celine, un albastru profund la Jose Castro si John Galliano (combinat cu portocaliu) si verde smarald la Miu Miu.
Accesoriile sunt realizate din materiale la fel de pretioase - piton, crocodil, strut - sau in combinatii neasteptate - lemn si lac la Marni.

Etno Trip

Intotdeauna moda va functiona ca o adevarata agentie de voiaj incercand in fiecare sezon sa descopere cea mai interesanta, speciala si neasteptata destinatie. Daca in primavara-vara India a suscitat interesul designerilor, in sezonul rece pe pasaportul modei au fost aplicate noi vize: Scotia, Ucraina, Peru. Nu lipseste Parisul, cu o rememorare plina de poezie si nostalgie a la Saint-Germain-des-Pres semnata Paul Smith.
Scotia este citata de catre Ralph Lauren care semneaza jachete cu guler sal din tartan si palarii simple varfuite de pene imaginate de Philip Treacy. Modelul tartanului a fost imprimat pe rochii din matase, dar si pe ciorapi la D&G, iar o varianta moderna a kilt-ului, cu centura lata, o gasim la Dsquared.
Frida Giannini realizeaza pentru Gucci o colectie extrem de bogata in detalii (bijuterii, broderii si imprimeuri) in care amesteca chic-ul cu folclorul, iar Roberto Cavalli si-a ales ca sursa principala de inspiratie Peru in secolul al XIX-lea. Un spirit latino regasim si in colectia Chloe, cu broderiile ei extrem de gypsy, iar AF Vandervorst se amuza interpretand codurile vestimentatiei mormonilor.
Tasca practica si comoda, centurile din placi metalice, cizmele inalte (la Gucci) desenele aztece imprimate prin matlasare de catre Louise Gordon pe bluze, camasile “western” si fustele din pene (la Ralph Lauren) sugereaza imaginea unui globe trotter neobisnuit, aparent imposibil sa renunte la lux dar totusi incercand sa pastreze confortul unei tinute de calatorie.

Iron Lady

Preocupare designerilor de a gasi noi uniforme de lucru moderne a generat in acest sezon un look “executive lady”. O imagine retro amintind de doamna de fier, Margaret Thatcher , un amestec de chic subtil parizian cu tailoringul specific Savile Row.
Fustele cu talie inalta sunt combinate cu camasi riguroase masculine (AF Vandervorst) sau camasi din matase care se inchid la gat cu funde mari, elegante (DSquared), peste rochiile simple si mulate (Prada) sunt suprapuse vestoane din lana (Nina Ricci) sau mantouri amintind ca forma de capa (Fendi). Un alt element important este rochia care se opreste peste genunchi, incinsa in talie cu o centura barbateasca.
Liniile severe sunt indulcite de materialele fluide ca matasea sau dantela groasa (Prada).
Escarpenul clasic, cu toc inalt sau balerinii cu varf ascutit (Giorgio Armani) alaturi de gentile fara maner intregesc aceasta imagine de “iron lady”.


In

Negru
Pantofii cu platforma
Colanti opaci
Oversized
Bijuteriile fantezie
Neopren
Ecosez
Centuri barbatesti
Imprimeuri mici
Tocuri “arhitecturale”
Cizme din piele moale
Broderii realizate cu laserul
Jacheta cu umeri pronuntati
Bluzele cu funda
Fusta din dantela groasa
Patchwork
Salurile

Out

Culori neon
Rochiile largi
Mini
Tocurile subtiri
Boho Chic
Imprimeurile XXL
Leopard print
Franjurii
Broderia englezeasca

Material realizat de Ovidiu Buta, jurnalist de moda, consultant P&G Beauty

Colectiile din galeria de imagini de mai jos au fost prezentate in cadrul Mercedes Benz Fashion Week.