Porti ce vrei, dar stii ce porti? 'PORTUL romanesc', in detaliu

  • 20.06.13
  • 2596

EDITORIAL


Este "Vara IEI", am spus noi si am observat, in termeni generici ca efervescenta din jurul motivelor traditionale romanesti se inscrie intr-un "trend".  In data de 24 iunie se va sarbatori Ziua Internationala a Iei, iar succesul bluzei romanesti si a motivelor folclorice au luat o amploare neasteptata. Pentru ca placerea de a purta bluza romaneasca depaseste granitele, ne-a facut sa ne gandim la un curent in adevaratul sens al cuvantului. Da, a devenit o moda sa purtam ie, sau orice aduce a etnic romanesc. Pentru ca totusi vorbim despre cultura si valorile noastre, am vrea totusi sa va incurajam ca gestul de a purta astfel de elemente, sa nu fie unul superficial, ci unul asumat.  "Port ia doar fiindca este la moda?"



  Ar fi destul de trist daca raspunsul este "da".


Porti ce vrei, dar stii ce porti? 'PORTUL romanesc', in detaliu




Ce port?

Este adevarat, in ultima vreme vedem o atentie acordata motivelor traditionale romanesti, care ne bucura. Totusi este bine sa facem o diferenta clara intre a purta o ie sau un brau pe care le gasim in dulapul bunicii, a purta o copie si a purta o creatie de designer.
  • A purta o ie sau orice alt element vestimentar etnic "din dulapul mamei" sau al bunicii  - este un gest incarcat de magie, un gest care tradeaza atat asumarea identitatii romanesti, asumarea apartenentie la un spatiu cultural, cat si identificarea cu un fir biografic personal. IA este in acest caz un simbol al feminitatii, este un mesaj despre feminitate transmis din generatie in generatie. Obiectul in sine este incarcat de valoare, din toate punctele de vedere - cea artizanala, cea emotionala, si de ce nu, valoarea pe care o da si trecerea timpului.
  • A purta o copie -  Envy.ro nu va incurajeaza sa purtati haine lipsite de personalitate, doar pentru a va inscrie intr-un "trend", o moda de moment, fapt pe care il detaliem mai jos. A invata sa recunosti valoarea necesita exercitiu, dar doar in felul acesta putem sa perpetuam bunul-gust peste tot in jurul nostru. Spunem NU celor care copiaza, materialelor de proasta calitate, cusaturilor neingrijite, in general lipsei de originalitate.
  • A purta o creatie semnata de un designer - in ceea ce le priveste pe majoritatea iubitoarelor de moda, acesta este idealul. In general, preferinta pentru designul vestimentar tradeaza un gust rafinat si dragoste pentru frumos. Din pacate, la noi in tara sunt putini aceia pe care ii putem realmente numi designeri.

Un designer este acela care intelege o cultura, ii studiaza mesajul, pentru ca mai apoi sa creeze o noua paradigma prin intermediul hainelor sale. Un designer nu copiaza structuri vestimentare, el aduce noul in viata noastra. Sa ne imaginam modul cum se naste un cuvant nou si mai apoi o limba noua... si in designul vestimentar este ca si cand ai adauga o alta terminatie unei "radacini", pentru a obtine o alta forma de rostire, cu un sens nou. In contextul acestei discutii, ne gandim in primul rand la Adrian Oianu si la Philippe Guillet, doi designeri care au reusit sa porneasca de la elemente specifice romanesti, pentru a crea, pentru a aduce realmente in contemporaneitate, spiritul ancestral. Acesta este rolul adevarat al unui designer, de a aduce in discutie structuri vestimentare noi si odata cu ele un nou fel de a fi!  In tara noastra sunt foarte putini aceia care reusesc acest lucru.

Putem deci, fie sa apelam din punct de vedere vestimentar atat la formele etnice clasice, dar putem sa optam si pentru noul care isi are reverberatia in energia, grafica si senzatia pe care a imprimat-o de mii de ani, cultura romaneasca.


Porti ce vrei, dar stii ce porti? 'PORTUL romanesc', in detaliu



E reconfortant sa vezi ca femeile si chiar barbatii din Romania isi tin fruntea sus cand vine vorba despre aceste motive "traditionale". Totusi, este de la sine inteles ca in ciuda succesului nemaipomenit din acest moment al IEI, romancele vor continua timp de generatii sa poarte aceasta bluza in diverse forme, fiindca le reprezinta modul de a fi. Este vorba despre o un pattern emotional pe care il avem inscris in noi insine, in felul de a fi, in mentalul colectiv, fie ca noi constientizam acest lucru sau nu.


De ce port?


Publicul consumator de moda, femeile in general trebuie sa fie foarte lamurite in privinta valorii simbolice pe care o au hainele. Caci, fie ca observam sau nu, hainele poarta cu sine un mesaj foarte puternic. In momentul cand faci o alegere constienta, vorbesti de fapt despre tine insati, despre sistemul tau de valori, despre personalitatea ta. Stii ca atunci cand aderi unei miscari vestimentare, denumita generic "trend" - aderi la o sub-cultura dominata de anumite valori, standarde si care vorbeste despre un anume mod de a fi?  

Suntem liberi sa ne exprimam cum dorim, dar va incurajez sa faceti acest lucru constient. Vestimentatia nu este nicidecum un domeniu facil...

Elemente traditionale reinterpretate


Pentru ca brandul Adrian Oianu a fost primul care a adus in discutie valoarea culturala si vestimentara a motivelor romanesti, avem parte si de o polemica bine-venita de altfel.

In contextul promovarii iei romanesti si a motivelor etnice, Catrinel Chiriac, pr-ista brandului Adrian Oianu subliniaza caracteristicile brandului pe care il reprezinta: "Adrian Oianu a fost primul designer roman care, dupa anul 2000, a cautat si explorat traditia poporului roman, preluand elemente ale costumului traditional romanesc si reinterpretandu-le contemporan. Incepand cu anul 2006, fiecare colectie este inspirata din elemente specifice romanesti si teme sau figuri emblematice autohtone".

Apreciem ca brandul se detaseaza de "curentul folclorul romanesc": <<Initiativa si eforturile noastre nu se opresc si nici nu se vor stinge odata cu trecerea trend-ului "folclor romanesc". Faptul ca suntem puternic influentati in demersul nostru creativ prin elemente traditionale romanesti, nu inseamna ca suntem extremist-nationalisti. Inseamna doar ca nu ne rusinam cu propria noastra identitate si, asa cum vorbim cu mandrie de familia din care provenim, de slujba pe care o avem, de casa in care am crescut, la fel putem sa vorbim si in Europa sau oriunde in lume, cu mandrie si respect, despre identitatea noastra culturala si de radacinile noastre traditionale, pentru a le face cunoscute si in alte spatii. Nu este un trend! Acesta este un demers constant si permanent>>.

 Piesa din
Colectia Tricoul Romanesc - Adrian Oianu

Porti ce vrei, dar stii ce porti? 'PORTUL romanesc', in detaliu

In aceeasi directie s-a inscris si  designerul francez Philippe Guillet care, dupa cativa ani petrecuti in Romania a realizat o colectie de haute-couture inspirata de cultura romaneasca: Philippe Guillet a imbinat Couture-ul francez, modern si sofisticat cu traditiile romanesti, autentice si ancestrale, intr-o colectie unica pe care a denumit-o "Prejudecati".

Odata cu piesele haute-cuture create de Philippe Guillet impreuna cu echipa de creativi romani – artizani si designeri - a luat nastere si proiectul 100% - un proiect cultural ce pune in valoare Romania si patrimoniul sau cultural, transpunand in limbaj modern, elemente culturale, traditii si mestesuguri romanesti. (Garbo.ro)

Porti ce vrei, dar stii ce porti? 'PORTUL romanesc', in detaliu


Si foarte tanara creatoare Lana a fost apreciata pentru modul cum a transpus motivele romanesti in limbaj contemporan. Brandul Puma a realizat un model de hanorac dupa designul propus de romanca. Demersul Lanei este de apreciat si de asemenea, trebuie sa urmarim evolutia ei in domeniu:


Porti ce vrei, dar stii ce porti? 'PORTUL romanesc', in detaliu

Hanorac Puma - design - Lana

Aceasta este invitatia pe care v-o face ENVY.RO! Fiti autentice, purtati motivele etnice cu respectul cuvenit si... da, de ce nu, demersul designerilor Adrian Oianu si Phillipe Guillet ar putea sa fie si un statement personal pentru promovarea spiritului romanesc, aici si in lume. Ca femei romance, purtam in noi insine un mesaj milenar despre un anume tip de feminitate, specific acestui spatiu cultural. Sa ne purtam mandre! La propriu si la figurat! :)





 de Iulia  Sima